امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403 بروزرسانی:1403/01/08

گالری تصاویر خبر

8:44 am 1395/03/11 تعداد بازدید: 1034

همایش بین‌المللی میگو (ایران شریمپ ۲۰۱۶) صبح پنج شنبه مورخ 95/3/6 با حضور فعالان شیلات و نمایندگان ۱۳ کشور و سخنرانی مقامات داخلی و خارجی در در محل این سازمان گشایش یافت.


رئیس سازمان شیلات در این همایش یک‌روزه که صبح پنج شنبه در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به در دسترس نبودن آب شیرین و کمبود غذا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در جهان گفت: دریاها که حدود ۷۵ درصد از کره زمین را تشکیل می‌دهند، یکی از توانمندی‌های بالقوه برای تولید مواد غذایی هستند.

حسن صالحی با اشاره به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) افزود: صید جهانی آبزیان به حدی رسیده است که با شیوه‌های کنونی مدیریت ذخایر نمی‌توان تولید بیشتری را انتظار داشت؛ از سوی دیگر تقاضا برای آبزیان به‌ویژه میگو در ایران و جهان رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در دوساله اخیر رشد و پرورش سالانه آبزیان به بیش از ۹ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: این رشد باثبات‌ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین‌های جانوری در جهان داشته است و میزان تولید آبزیان پرورشی در سال ۲۰۱۳ به رقم ۹۷ میلیون تن رسیده است که در این میان سهم تولید میگو ۴,۱ میلیون تن بوده است.

به گفته صالحی، چین در تولید میگو با ۲۵ درصد از این تولید پیشگام است و ایران در سال ۲۰۱۳ در رتبه شانزدهم جهان بوده است.

سواحل و دریاها پتانسیل تبدیل به منبع ایجاد مشاغل جدید

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: با توجه به اینکه سواحل و دریاها پتانسیل تبدیل به یک منبع ایجاد مشاغل جدید را دارا هستند، می‌توان با اتخاذ استراتژی‌های توسعه‌ای مناسب، راه را برای رسیدن به اهدافی نظیر تولید غذای کمی و کیفی در راستای امنیت غذایی و ایجاد اشتغال مولد هموار کرد.

صالحی تصریح کرد: بر این اساس سازمان شیلات ایران با هدف‌گذاری تولید ۶۵ هزار تن میگو در افق سال ۱۴۰۰، توسعه پرورش در زمین‌های مستعد و آماده بهره‌برداری را با عنوان اولویت‌های توسعه آبزی‌پروری در نظر گرفته است. هدفی که به گفته وی تحقق آن نیازمند تقویت ساختارهای آبزی‌پروری منطقه‌ای و تعامل با کشورهای منطقه و تجهیز و تکمیل و راه‌اندازی مجتمع‌های تکثیر و پرورش میگو و رسیدن به استانداردهای مورد نیاز است.

وی تحقق این اهداف را نیازمند همکاری جدی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط و تأمین اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی مناسب دانست و یادآور شد: در این میان توجه به سیاست‌های اقتصادی جدید دولت به‌ویژه اقتصاد مقاومتی با شرایط ایجاد شده در پساتحریم رویکرد توسعه پرورش میگو و قرارگیری مجتمع‌های پرورش میگو در کانون‌های اقتصادی به منزله یکی از رویکردهای شیلاتی در برنامه‌ریزی اساسی توسط سازمان شیلات ایران مورد توجه قرار گرفته است که این امر توسعه اقتصادی و اجتماعی ناطق محروم ساحلی در جنوب و شمال را در پی خواهد داشت.

صالحی به هم‌پوشانی این برنامه‌ها با ظرفیت‌های توسعه در کلیه سواحل جنوبی و شمالی اشاره کرد و در تشریح زیربخش تکثیر و پروش میگو تأکید کرد: این زیربخش از حیث فناوری، نیروی کار متخصص و تجهیزات عمدتاً خوداتکا است و با نگاه جدید به مقوله شیلات و ایجاد پیوند مناسب بین حلقه‌های زنجیره از تولید تا مصرف در قالب نظام مدیریتی یکپارچه شیلات می‌تواند به مثابه موتور محرکه توسعه عمل کند.

وی دارا بودن امکانات فراوان آبی ایران در بخش‌های آبزی‌پروری دریایی به‌ویژه میگو را عامل رشد بسیار سریع در تولید این محصول دانست و اظهار داشت: از سال ۱۳۹۸ صدور مجوزها در مقیاس تجاری شروع شد و اکنون در راستای اقدامات حمایتی و زیرساختی پیش‌بینی شده و سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه (از ۹۵ تال ۹۹) به ۶۰ هزار تن افزایش می‌یابد که در این صورت در افق ۱۴۰۴ امکان تولید ۱۰۰ هزار تن میگو نیز فراهم خواهد بود.

آمادگی بهره‌برداری ۴۷ مرکز تکثیر میگو با ظرفیت بیش از سه میلیارد قطعه

رئیس سازمان شیلات ایران از آمادگی بهره‌برداری ۴۷ مرکز تکثیر میگو با ظرفیت بیش از سه میلیارد قطعه خبر داد و گفت: شرایط مناسب را جهت مولدسازی و تأمین مولدان مورد نیاز برای خوداتکایی این نهاده مهم فراهم کرده است.

صالحی همچنین افزود: در سال‌های اخیر شاهد فعال شدن بیش از ۵۰۰ باب مزرعه (بزرگ و کوچک) تولیدی بوده‌ایم که تولید حدود ۲۳ هزار تن را به همراه داشته است. وجود هشت کارخانه تولید خوراک میگو در کشور با ظرفیت حدود ۱۹۰ هزار تن، امکان تولید غذای مورد نیاز میگو را فراهم آورده است.

وی از شناسایی ۱۸۴ هزار هکتار سطح با قابلیت پرورش این محصول خبر داد و خاطرنشان کرد: با احداث ۱۳۱ هزار هکتار سطح توان تولید حدود ۳۰۰ هزار تن میگو را خواهیم داشت که وجود کارخانه‌های عمل‌آوری و فرآوری میگو در پنج استان کشور این فرآیند را کامل می‌کند، اما با توجه به توسعه این بخش در آینده نیازمند توسعه این کارخانه‌ها نیز هستیم.

صالحی شرایط مساعد پسابرجام برای سرمایه‌گذاری در این بخش را یکی از مناسب‌ترین هدف‌گذاری‌ها برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد.

دعوت از شرکت‌های خارجی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شیلاتی ایران

رئیس سازمان شیلات ایران در پایان ضمن دعوت از شرکت‌های خارجی برای استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی برای توسعه صنعت شیلات ایران ابراز امیدواری کرد که این نوع نشست‌ها بتواند زمینه آشنایی با پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل تکثیر و پرورش آبزیان به‌ویژه میگو و انتقال فناوری و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار بازارهای موجود و ورود به بازارهای جدید برای تولید میگو با استانداردهای جهانی را فراهم آورد.

در ادامه تولیدکنندگان عمده این محصول از کشورهای هند،فرانسه، آمریکا و... از تجربیات خود در زمینه تولید و توسعه پرورش میگو در اختیار شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان قرار دادند.

این نشست یک‌روزه با هدف جذب همکاری بیشتر شرکت‌های خارجی و جلب حمایت سفارتخانه‌ها و سازمان‌های داخلی مرتبط برگزار می‌شود و همه صنوف میگوی ایران حامی و پشتیبان آن هستند.

دعوت‌شوندگان خارجی شامل صادرات و واردات‌کنندگان، کارشناسان، تولیدکنندگان غذا، عمل‌آوری و صنایع مرتبط با میگوپروری هستند./

 

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)