امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/01

گالری تصاویر خبر

12:25 PM 1396/06/27 تعداد بازدید: 1678
به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران اجراي طرح دريابست يا ممنوعيت عمومي و همزمان صيد همه گونه هاي آبزي در سال جاري قبل از شروع فصل صيد ميگو از اول مهرماه سال جاری برای نخستین بار به مدت ده روز در تمامی صيدگاه هاي استان هرمزگان انجام خواهد شد. 

تجربه مفیدی که در سال 1394 و هم چنین سال جاری در دو استان بوشهر و خوزستان قبل از شروع فصل صید میگو وجود دارد که نتایج بسیار ارزشمندي را در بهبود وضعيت ذخاير آبزي و افزايش ميزان صيد ميگو طي فصل صيد اخير به دنبال داشته است و یکی از دلایل اصلی افزایش 33 درصدی صید میگو در استان های خوزستان و بوشهر، اجرای طرح دریابست به مدت 20 روز در تمامی صیدگاه های استان بوشهر و صیدگاه بحرکان استان خوزستان می باشد.
لذا با توجه به بررسي به عمل آمده، اجرای این طرح در استان هرمزگان با همکاری و مشارکت تشکل های صیادی وجامعه بهره بردار، منجر به حفاظت و کنترل صیدگاه های تحت پوشش در راستای حفظ و بهسازی ذخاير آبزي خواهد شد و به ایجاد شرایط بهتری برای رشد، تکثیر و احیای نسل آبزیان در زیستگاه های طبیعی کمک خواهد کرد، دریابست فرصت مناسبی برای بازسازی ذخیره، کاهش تلاش صیادی، جلوگیری از صید غیر مجاز می باشد.
 اجراي اين طرح نه تنها از فعاليت و درياروي شناورهاي غيرمجاز به طور کلي جلوگيري خواهد کرد، بلکه به تمامي صيادان مجاز صيد ميگو اين فرصت را خواهد داد تا با آرامش خيال نسبت به آماده سازي شناور و ادوات صيادي براي شروع فصل ميگو اقدام نمايند. آنچه مسلم است با اجراي طرح ممنوعيت عمومي صيد تمامی گونه های آبزی (دریابست) شرايط بهتري براي رشد و تکثير و احیای نسل آبزيان در زيستگاه هاي طبيعي فراهم خواهد شد. با توجه به نتايج مثبت موضوع، سعي بر اين است تا با برنامه ريزي اجراي مناسب دريابست در استان هرمزگان و ساير استان ها، زمينه مناسبي براي احياء و حفظ و بهسازی ذخاير آبزي فراهم شود که خوشبختانه در سال جاری در دو استان بوشهر و خوزستان شاهد اجراي موفق اين موضوع بوديم. دریابست یکی از برنامه های مدیریت ماهیگیری مسئولانه می باشد. در راستای انجام هر چه بهتر و مناسب تر این موضوع ضمن مشارکت تشکل های صیادی و بهره برداران، هماهنگی لازم با مسئولان محلی استان، استانداری، دریابانی، مرزبانی، یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان های ساحلی، ناجا، مسئولان قضایی و سایر ارگان های ذیربط استان صورت گرفته است تا ضمن اجرای این مهم، گامی موثر در تحقق سیاست های مدیریت صید شیلات در جهت حفظ ذخایر آبزیان استان هرمزگان و سایر استان هاي ساحلي برداشته شود.
گفتنی است استان هرمزگان با توجه طول نوار ساحلی، تنوع گونه ای، تنوع روش های صید، 40 درصد صید آب های جنوب، حدود 4200 فروند شناور مجاز و30 هزار نفر صیاد به عنوان قطب صید و صیادی در کشور محسوب می شود و اجرای دریابست در این استان می تواند ضمن ایجاد فرصتی مناسب برای ذخیره و کاهش تلاش صیادی، در ایجاد تعادل در اکوسیستم دریائی تاثیرات مثبتی در پی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)