امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403 بروزرسانی:1403/01/08

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

1:05 PM 1399/04/14 تعداد بازدید: 20
رئيس سازمان شيلات ايران گفت: مجموع توليدات شيلاتي در سال ۹۸ بيش از يك‌ميليون و ۲۸۰ هزار تن بوده كه ۴۱ درصد از آبزي‌پروري و ۵۹ درصد از صيد تأمين‌شده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، نبي‌الله خون‌ميرزايي با اشاره به محدوديت‌هاي غذايي براي انسان امروز، گفت: اين محدوديت‌ها، انسان را براي توليد به سمت دريا هدايت كرده و توليدات شيلاتي جهان را در سال ۲۰۱۸ به بيش از ۲۱۲ ميليون تن رسانده است.

وي ادامه داد: بيش از ۵۴ درصد توليدات شيلاتي در دنيا از پرورش و آبزي‌پروري و ۴۶ درصد آن از صيد است.

دكترخون‌ميرزايي بابيان اينكه رويكرد توليد در سازمان شيلات ايران همسو با رويكرد جهاني است، يادآور شد: مجموع توليدات شيلاتي در سال ۹۸ بيش از يك‌ميليون و ۲۸۰ هزار تن بوده كه ۴۱ درصد از آبزي‌پروري و ۵۹ درصد از صيد تأمين‌شده است.

معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به رشد ۴۰ برابري توليدات شيلاتي كشور از سال ۵۷ تاكنون، گفت: مصرف سرانه آبزيان نيز با رشد توليد افزايش‌يافته و از يك كيلوگرم در سال ۵۷ به بيش از ۱۳ كيلوگرم در سال ۹۸ رسيده است.

رئيس سازمان شيلات ايران بابيان اينكه كشورمان در مجموع توليدات شيلاتي جهان رتبه بيست و سوم جهان را به خود اختصاص داده است، يادآور شد: ايران در صيد آبزيان رتبه بيست و پنجم، در پرورش يا آبزي‌پروري رتبه هجدهم، در صيد تن ماهيان اقيانوس هند رتبه دوم و در صيد غرب اقيانوس هند رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

دكترخون‌ميرزايي، افزود: ايران در توليد ماهي قزل‌آلا در آب‌هاي شيرين و شور رتبه اول جهان، در پرورش ميگو رتبه چهاردهم جهان، در توليد گوشت ماهيان خاوياري رتبه سوم و در توليد خاويار رتبه دوم جهان را دارد و اين‌ها نشان‌دهنده ظرفيت اين بخش براي اشتغال، توليد و ارزآوري است.

رئيس سازمان شيلات ايران با اشاره به عملكرد حوزه شيلات در دولت تدبير و اميد، گفت: در اين دوره، رشد ۲۶ درصدي را در حوزه ماهيان گرمابي شاهد بوده‌ايم؛ همچنين توليد ماهيان خاوياري ۴.۵ برابر شده است؛ در پرورش ماهيان سردآبي نيز رشد ۲۷ درصدي و در پرورش ميگوي در آب‌شور  رشد ۳.۶ برابري داشته‌ايم.

وي با اشاره به افزايش ميزان صيد و مصرف سرانه آبزيان، گفت: در صيد رشد ۴۷ درصدي و در مصرف سرانه رشد ۵۶ درصدي را نسبت به سال پايه دولت يازدهم شاهد هستيم.

رئيس سازمان شيلات ايران با تأكيد بر اينكه رشد توليدات شيلات در دولت يازدهم و دوازدهم مستمر بوده است، تصريح كرد: در پرورش ماهيان گرمابي سالانه بيش از ۷ درصد، در پرورش ماهيان سردآبي سالانه بيش از ۸ درصد و در پرورش ميگو سالانه بيش از ۲۴ درصد رشد را شاهد بوده‌ايم.

معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: آمارها نشان مي‌دهد كه اگر سياست‌هاي حمايتي از اين بخش صورت گيرد، اين بخش ظرفيت جهش توليد بسيار بالايي دارد.

وي، تصريح كرد: ميزان توليد ماهيان خاوياري در شش سال گذشته سه و نيم برابر شده است؛ صيد از آب‌هاي فراسرزميني در اقيانوس هند به پشتوانه ناوگان مجهز صيد كشورمان بيش از ۴۱ درصد رشد داشته است؛ همچنين صيد از گونه‌هاي كمتر برداشت‌شده مانند فانوس ماهيان آغاز شده و چشم‌انداز روشني براي آن پيش‌بيني مي‌شود.

دكترخون‌ميرزايي يادآور شد: رويكرد كلي سازمان شيلات ايران در آبزي‌پروري همگام با سياست‌هاي جهاني، توسعه همه‌جانبه پرورش يا آبزي‌پروري و مديريت صيد به‌خصوص محدود كردن صيد در نواحي ساحلي و كم كردن فشار بر منابع آبزيان است.

رئيس سازمان شيلات ايران، با بيان اين كه در بخش آبزي‌پروري، افزايش بهره‌وري از رويكردهاي جدي اين سازمان است، يادآور شد: با استفاده از امكانات موجود به‌منظور افزايش توليد در واحد سطح همراه با كاهش ضايعات برنامه‌ريزي‌شده است.

وي رويكرد دوم اين سازمان را توسعه پرورش آبزيان به‌خصوص در آب‌هاي لب‌شور و شور با تمركز بر پرورش ميگو عنوان كرد و ادامه داد: رويكرد سوم اين سازمان توسعه پرورش ماهي در دريا است كه در اين زمينه نيازمند مساعدت ويژه دولت هستيم.

معاون وزير جهاد كشاورزي درباره وضعيت صيد و صيادي در كشورمان گفت: پايداري صيد و حفظ اشتغال موجود در جامعه صيادي و همچنين خودداري از فشار بيش‌ازحد بر منابع و ذخاير نزديك و توسعه صيد در آب‌هاي فراسرزميني و دور به‌خصوص در اقيانوس هند مدنظر سازمان شيلات ايران بوده است.

وي ادامه داد: توسعه صيد از گونه‌هاي كمتر برداشت‌شده، افزايش بهره‌وري و كاهش ضايعات اين بخش نيز در دستور كار قرار دارد.

رئيس سازمان شيلات ايران با اشاره به مقايسه ميزان صيد در دولت يازدهم و دوازدهم گفت: اين مقايسه نشان مي‌دهد كه در صيد محصولات شيلاتي بيش از ۴۷ درصد رشد داشته‌ايم كه اين رشد عمدتاً صيد فراساحلي بوده است.

دكترخون‌ميرزايي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به مشكلات تحريم‌ها و لزوم حمايت از صنعت نوپا پرورش ماهي در دريا اشاره كرد و يادآور شد: در اين بخش نيازمند پرداخت تسهيلات ارزان‌قيمت براي واردات تجهيزات هستيم و درصورتي‌كه از طرح پرورش ماهي در دريا حمايت شود، خواهيم توانست به اهداف برنامه دست‌يابيم.

معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به توسعه پرورش ميگو، گفت: پرورش ميگو در دولت يازدهم و دوازدهم افزايش پيداكرده است اما آنچه مايه اميدواري است كه جهش بزرگ توليد در اين بخش رخ دهد آن است كه در حال حاضر از ۲۰۰ هزار هكتار از اراضي مناسب، ۶۴ هزار هكتار آن به سرمايه‌گذاران واگذارشده است و فقط از ۱۲ هزار هكتار آن بهره‌برداري مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر بتوانيم ۱۳ هزار هكتار اراضي پرورش ميگو كه در دست‌ساخت داريم را تا سال آينده به بهره‌برداري برسانيم، به پشتوانه اين سطح ۲۵ هزار هكتاري، خواهيم توانست ۱۰۰ هزار تن توليد داشته باشيم كه از اهداف برنامه افق ۱۴۰۴ است.

دكترخون‌ميرزايي با بيان اين كه تكليف برنامه در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتيب توليد ۵۲ هزار تن و ۶۰ هزار تن ميگو در كشور است، گفت: صادرات ميگو ارزآوري خوبي را به همراه دارد و سبب مثبت شدن تراز تجاري اين بخش مي‌شود.

منبع: ايانا

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)