امروز : جمعه 31 فروردین 1403 بروزرسانی:1403/01/30

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

12:02 PM 1399/06/18 تعداد بازدید: 72
رييس سازمان شيلات ايران با بيان اينكه امسال حداقل ۱۲ هزار هكتار از اراضي مستعد زيركشت ميگو رفته است پيش‌بيني كرد: ميزان توليد ميگوي پرورشي در سال ۹۹ به رقمي بالغ بر ۵۲ هزارتن برسد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران،  دكتر نبي اله خون ميرزايي در گفتگو با خبرنگار ايرنا،  افزود:  با توجه به اقدامات زيرساختي و سياست‌هاي حمايتي در بخش شيلات كشور، توليد آبزيان به يك ميليون و ۲۸۲ هزار و ۴۵۷ تن رسيده است كه رقم قابل توجهي است.

رييس سازمان شيلات ايران اظهارداشت: از اين ميزان توليد ۵۲۶ هزارو ۷۲۹ تن از محل آبزي پروري و ۷۵۵ هزارو ۷۲۸ تن از محل صيد تامين شده است  كه آبزي‌پروري نقش مهمي در اين بخش داشته است.

دكترخون ميرزايي با بيان اينكه با توجه به انجام اقدامات فرهنگ‌سازي براي مصرف آبزيان، در دولت تدبير واميد سرانه مصرف محصولات شيلاتي به ۱۳.۳ كيلوگرم در سال رسيده است كه با توجه به مصرف ساير محصولات پروتئيني ديگر از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ در كشور رقم مناسبي است اما بايد مصرف آبزيان بيش از اين افزايش پيدا كند.

وي درباره صادرات و ورادات محصولات شيلاتي گفت: سال گذشته ۱۴۶ هزار تن انواع آبزيان و محصولات شيلاتي به ارزش ۵۳۸.۹ ميليون دلار صادر و ۲۹ هزارتن به ارزش ۹۸.۹ ميليون دلار واردات انجام شده  كه همين امر ۴۴۰ ميليون دلار تراز تجاري محصولات شيلاتي را در پي داشته است.

به گفته وي، بنابراين ۲۳۳ هزارو ۵۹ نفر در بخش شيلات كشور به طور مستقيم و غيرمستقيم فعاليت دارند.

رييس سازمان شيلات ايران پروژه‌هاي  شاخص در سال ۹۹ را براي بخش شيلات كشور، تكثير و پرورش ميگو ، پرورش ماهيان خاوياري، پرورش ماهي در دريا، پرورش ماهي تيلاپيا، صيد تون ماهيان در آبهاي فراساحلي برشمرد.

توليد ۳۶۰۰ تن ماهيان خاوياري در سال‌ جاري 

دكترخون ميرزايي تصريح كرد: اكنون ۱۲۶ مزرعه پرورش ماهيان خاوياري در ۲۱ استان كشور در حال فعاليت مي باشد كه پيش‌بيني مي‌شود در سال ۱۳۹۹ توليد اين گونه ماهيان بالغ بر سه هزارو ۶۰۰ تن برسد.

وي درباره پرورش ماهي در دريا (قفس) افزود: براساس مطالعات صورت گرفته سواحل خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر ظرفيت توليد بيش از چهار هزارو ۶۰۰ تن آبزيان در قفس را دارد. 

رييس سازمان شيلات ايران تصريح كرد: بنابراين اكنون بيش از ۳۰۰ هزارتن موافقت اصولي و حدود ۱۵۰ هزارتن پروانه تاسيس صادر شده است كه به دليل عدم حمايت كافي در تامين ارز تسهيلات و تاسيسات پشتيباني تنها حدود ۳۰ هزارتن ظرفيت توليد در شمال و جنوب كشور ايجاد شده است.

وي پيش‌بيني كرد: در سال ۱۳۹۹ پرورش ماهي در دريا به حدود ۱۵ هزارتن برسد.

دكترخون ميرزايي درباره پرورش ماهي تيلاپيا در كشور گفت: در سال ۱۳۹۸ براي چهار استان يزد، قم، سمنان و خراسان جنوبي، مجوز توليد و پرورش گونه تيلاپيا صادر شده كه پيش‌بيني مي‌شود در صورت تامين الزامات در سال ۱۳۹۹ توليد اين گونه به پنج هزارتن برسد.

رييس سازمان شيلات ايران درخصوص صيد تون ماهيان در آب‌هاي فراساحلي افزود: در ايران بيش از يك هزار فروند لنچ به كار صيد تون ماهيان به روش گوشگير مي‌پردازند با توجه به تحت فشار بودن اكثر گونه‌هاي آبزيان ساحلي و نيز با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در آب‌هاي دور (اقيانوس هند ) رويكرد بهره‌برداري از آب‌هاي بين‌المللي از سوي شيلات ايران مورد توجه قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: بيش از ۷۰۰ شناور صيادي در ابهاي فراساحلي به صيد اشتغال داشته و در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۵۰ هزارتن از آبزيان در خارج از منطقه انحصاري اقتصادي جمهوري اسلامي (eez) صيد شده است.

وي ادامه داد: صيد در آب‌هاي فراسرزميني در اين زمينه آب‌هاي كشورهاي افريقايي هدف‌گذاري و مذاكرات اوليه با وزارت خارجه و هماهنگي هاي اوليه با گروه‌هاي بهره‌بردار انجام شده است و براي اجرايي شدن موضوع نياز به مطالعات ميداني و توافقات موردي است.

به گفته وي، كشورهاي هدف براي صيد تون ماهيان در آبهاي فراساحلي كومور، سومالي، تانزانيا، موزامبيك، ماداگاسكار، سيشل، كنيا و مالاوي هستند.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)