امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403 بروزرسانی:1403/01/08

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

11:12 AM 1399/06/25 تعداد بازدید: 128

جلسه امضاي تفاهم نامه همكاري مشترك بين سازمان شيلات ايران و انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور  با حضور دكتر ميرزاي رزاز سرپرست انستيتو و دكترخون ميرزايي معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران به نقل از روابط عمومي انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور، دكتر جلال الدين ميرزاي رزاز در اين جلسه گفت: يكي از كارهايي كه در انستيتو انجام مي شود، محاسبه سالانه مصرف در كشور است كه نتايج آن براي برنامه ريزي هاي بعدي به سازمان ها و وزارتخانه هاي ذيربط ارايه مي شود.

وي افزود: علاوه بر اين در حال آماده سازي براي برگزاري پنجمين دوره طرح بزرگ بررسي مصرف هستيم كه 95 درصد پيشرفت داشته است و اميدواريم طي چهارماهه آينده نتايج آن را استخراج و در اختيار وزارتخانه ها قرار دهيم.

سرپرست انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور بيان داشت: در واقع جزئي ترين مسايل خوراكي و تغذيه ايراني در اين كار ملي و بزرگ مورد بررسي قرار مي گيرد كه مي تواند در تصميم گيري ها و سياستگذاري هاي وزارتخانه هاي مرتبط اثرگذار باشد.

دكتر رزاز در ادامه به سرانه مصرف آبزيان در كشور اشاره كرد و بيان داشت: سرانه مصرف آبزيان در كشورهاي اروپايي 20 تا 22 كيلوگرم است و در ايران اين ميزان از 10 به 12 كيلوگرم رسيده كه نشان مي دهد ريل گذاري ها در سال هاي گذشته به درستي انجام شده است و بايد به شكل انسجام يافته به سمت افزايش سرانه مصرف آبزيان حركت كنيم.

سرپرست انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور تصريح كرد: ايران در خصوص برنامه هاي منطقه اي و فرامنطقه اي جزو كشورهايي است كه در پايگاه تغذيه و غذا قرار گرفته است و رقابت شديدي بين ايران، عراق و عربستان وجود دارد.

وي گفت: انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور به عنوان قديمي ترين نهاد آموزش و پژوهش در حوزه تغذيه فعاليت داشته و آمادگي دارد كه زمينه همكاري ها در موضوعات علمي را با شيلات فراهم كند.

سرپرست انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور تعداد دانشجويان انستيتو و دانشكده را 800 نفر در مقاطع مختلف كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري دانست كه از اين تعداد 80 تا 100 دانشجو شامل مقطع phd هستند.

دكتر رزاز درباره تفاهم نامه همكاري مشترك بين انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشو و سازمان شيلات كشور گفت: يكي از اقداماتي كه در تفاهم نامه به آن اشاره شده است، تعيين ارزش غذايي آبزيان و ساير ماهيان است كه در سال هاي گذشته نيز بوده و طي دو سال گذشته در جدول تركيبات محاسبه شده است. اما نمي تواند به عنوان مجموعه كامل از انواع آبزيان در كل كشور جهت بررسي ها و مطالعات بعدي كار كرده است.

وي افزود: آلودگي  آب يكي از نگراني هاي مردم است كه اين آمادگي وجود دارد تا در اين مورد اقداماتي شود.

در ادامه دكتر خون ميرزايي رييس سازمان شيلات ايران گفت: شيلات به عنوان ضلع سوم همكاري با انستيتو، دانشكده و بخش علمي و آموزشي مجموعه وزارت بهداشت جا گرفته است  و خوشحاليم  تا در كنار همكاران بتوانيم همكاري هم افزايي را توسعه دهيم.

وي با بيان اينكه در آغاز انقلاب اسلامي، توليدات شيلات حدود 32 هزار تن, پرورش حدود 3 هزار تن و صيد حدود 29 هزار تن بود، افزود: اين در حالي است كه  سال گذشته بيش از 755 هزار تن صيد و بيش از 525 هزار تن پرورش در كشور داشتيم.

رئيس سازمان شيلات ايران بيان داشت:  توليدات در حوزه شيلات در كشور طي سال  گذشته از يك ميليون و 280  هزار تن فراتر رفت. به طوري كه اين ميزان توليد با مقدار جزيي طبق تكليف برنامه اي ما 13 كيلوگرم بود اما عملكرد ما 13 كيلو و 300 گرم رسيد.

دكتر خون ميرزايي ادامه داد: سعي كنيم الگوي تغذيه را متناسب با شرايط جامعه و مسايل فني مرتبط تنظيم كنيم و رويكرد تغذيه اي خود را اصلاح كنيم.

وي به روند افزايشي در شيلات كشور اشاره كرد و اظهارداشت: در حال حاضر با روندي افزايشي كه در شيلات داريم و وجود زيرساخت ها و نيروي انساني تربيت شده مي توانيم با برنامه ريزي هاي لازم، مصرف سرانه آبزيان را در كشور بالا ببريم. در گذشته  به توليد فكر مي كرديم و به صادرات كمتر توجه مي شد.

رئيس سازمان شيلات ايران گفت: در حال حاضر كه  ظرفيت هاي توليدي مان افزايش يافته و با ارزآوري و صادرات خوبي روبرو هستيم، مي توانيم با اشتراك گذاشتن توانمندي ها، تجربيات و  تقويت ارتباطات، نقاط ضعف كار را پوشش بدهيم.

دكتر خون ميرزايي ايران را در توليد ماهي قزل آلا رتبه اول، خاويار در رتبه دوم، گوشت خاوياري در رتبه سوم، ميگو متناسب با نوسانات كه در جهان رخ مي دهد در حدود رتبه دهم جهاني و صيد در اقيانوس هند در رتبه اول منطقه قرار دارد.

وي اظهار خوش بيني در همكاري سازمان شيلات كل كشور با انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كرد.


فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)