امروز : پنج شنبه 30 فروردین 1403 بروزرسانی:1403/01/29

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

2:12 PM 1399/06/25 تعداد بازدید: 59
رئيس سازمان شيلات ايران گفت: ايران در توليد ماهي قزل آلا رتبه اول دنيا، در توليد ماهي كپور رتبه پنجم، در توليد خاويار رتبه دوم و در توليد گوشت ماهي هاي خاوياري رتبه سوم دنيا را دارد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات به نقل از ايرنا، دكتر نبي الله خون ميرزايي روز سه شنبه در مراسم امضاي تفاهم نامه همكاري با انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي افزود: توليد انواع ماهي و آبزيان در سالهاي اخير افزايش قابل قبولي داشته به طوري كه اكنون ايران در توليد ميگو تقريبا در رتبه دهم دنيا، در صيد از اقيانوس هند رتبه دوم دنيا و رتبه اول كشورهاي منطقه را دارد.

وي گفت: ميزان توليد آبزيان در ايران اوايل انقلاب حدود ۳۲ هزار تن بود كه سه هزار تن آن پرورشي و ۲۹ هزار تن صيد آزاد بود اما پارسال ميزان توليد آبزيان در ايران از يك ميليون و ۲۸۰ هزار تن فراتر رفت كه حدود ۵۲۵ هزار تن آن ماهي پرورشي است، امسال ميزان توليد آبزيان در ايران به يك ميليون و ۳۷۰ هزار تن مي رسد و سال ۱۴۰۰ از مرز يك ميليون و ۵۰۰ هزار تن عبور مي كند.

دكتر خون ميرزايي افزود: مصرف سرانه آبزيان نيز در ايران افزايش يافته است، تكليف قانوني سازمان شيلات اين بود كه امسال اين ميزان به ۱۳ كيلوگرم برسد، اين ميزان محقق شد و در عملكرد واقعي از سرانه ۱۳.۳ كيلو به ازاي هر نفر عبور كرديم، البته از ميانگين جهاني كه حدود ۲۲ كيلوگرم به ازاي هر نفر در سال است، هنوز فاصله داريم و حدود ۵۰ درصد سرانه جهاني است.

رئيس سازمان شيلات ادامه داد: لازم است با همكاري موسسات تحقيقات امور دام در وزارت جهاد كشاورزي و موسسات تحقيقاتي وزارت بهداشت و همكاري بخش خصوصي سرانه مصرف لبنيات را در كشور افزايش دهيم و به مردم درباره كيفيت و سلامت مواد غذايي آبزي و ارزش غذايي اين مواد اطلاعات بيشتري بدهيم. سازمان شيلات در گذشته بيش از مصرف و تقاضاي بازار بيشتر به توليد فكر مي كرد اما از اين پس موضوع افزايش تقاضا و بهبود بازار نيز در دستور كار اين سازمان است و البته به افزايش صادرات هم فكر مي كنيم.

وي گفت: افزايش توليد قزل آلاي پرورشي در كشور در حالي اتفاق افتاده است كه استانهايي مانند كهگيلويه و بوير احمد و لرستان كه قبلا نقشي در توليد اين ماهي نداشتند، رتبه اول توليد اين ماهي را در كشور دارند و سرانه مصرف ماهي قزل آلا در اين استان نيز افزايش قابل توجهي داشته است.

افزايش توليد گوشت و لبنيات

دكترخون ميرزايي افزود: افزايش توليد فقط در حوزه آبزيان نبوده با فعاليت بخش هاي مختلف وزارت جهاد كشاورزي، در سال ۹۸، توليد گوشت مرغ به دو ميليون و ۷۰۰ هزار تن و سرانه ۳۱ كيلو به ازاي هر نفر رسيد، توليد گوشت قرمز نيز از ۸۷۰ هزار تن فراتر رفت و سرانه مصرف گوشت قرمز در ايران از ۱۱.۵ كيلو فراتر رفت. ميزان توليد لبنيات نيز از ۱۱ ميليون تن فراتر رفت و  مصرف سرانه لبنيات در كشور به بيش از ۱۲۵ كيلوگرم در سال رسيد.

آلودگي ماهي ها در ايران نزديك به صفر است

وي در پاسخ به پرسش ايرنا درباره ميزان آلودگي ماهي و آبزيان ايران به فلزات سنگين توضيح داد: در ماهيان گرم آبي پرورشي حتي يك گرم آنتي بيوتيك يا دارو استفاده نمي شود و البته از مواد مفيد پروبيوتيك در توليد اين آبزيان استفاده مي شود. در توليد ماهي هاي خاوياري نيز هيچ دارويي استفاده نمي شود، در مورد اين ماهي ها از زماني كه پرورش آنها شروع مي شود تا زماني كه به  بازار مي آيند بين سه تا چهار سال طول مي كشد اما هيچ دارويي در فرآيند پرورش آنها استفاده نمي شود.

رئيس سازمان شيلات ايران گفت: در مورد ماهي هاي سردآبي در برخي موارد بيماري هاي باكتريايي يا ويروسي ديده شده است اما با مديريت سازمان دامپزشكي با طول عمر ۶ ماه در توليد آنها، در صورت بروز بيماري با مداخلات و درمان به موقع، بيماري درمان مي شود.

وي افزود: در پرورش ميگو نيز فقط شاهد يك نوع بيماري به نام لكه سفيد هستيم كه اقدامات لازم براي پيشگيري از اين بيماري روش هاي بيوتكنولوژي در دستور كار است و از آنتي بيوتيك استفاده نمي شود. در مورد ماهي هاي آبهاي آزاد نيز با همكاري سازمان محيط زيست در جاهايي كه ميزان آلودگي بالاي آب اعلام مي شود با مديريت و كاهش صيد در اين مناطق تلاش مي كنيم، ماهي هايي به بازار وارد شود كه از اين نظر مشكلي نداشته باشند بنابراين مردم در مصرف انواع ماهي هاي موجود در بازار نگراني نداشته باشند و ميزان آلودگي ماهي ها در ايران ناچيز و در حد صفر  است. همكاران سازمان دامپزشكي نيز بر كيفيت همه مواد غذايي خام از جمله ماهي و آبزيان نظارت دارند.

دكترخون ميرزايي گفت: براي افزايش سرانه مصرف آبزيان در گروه هاي فقير و كم درآمد نيز افزايش توليد ماهي هاي ارزان كه با پلانگتون تغذيه مي كنند و كيفيت پروتئين بالايي هم دارند، در دستور كار است و با همكاري صنايع تبديلي، محصولات با كيفيتي از اين ماهي ها به بازار عرضه مي شود.

وي همچنين از حمايت سازمان شيلات از افزايش رستورانهاي عرضه كننده غذاهاي دريايي و نيز بهبود كيفيت ماهي ها با خونگيري آنها در كشتي براي افزايش صادرات خبر داد.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)