امروز : چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/05

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

1:40 PM 1399/06/29 تعداد بازدید: 66
مدير شيلات و امور آبزيان استان اصفهان گفت: توليد بيش از هزار تن انواع كپورماهيان در استخرهاي آب دومنظوره كشاورزي استان اصفهان پيش بيني مي شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، محمدرضا عباسي با اشاره به ارتقاي بهره وري و بهره برداري بهينه از منابع آبي در راستاي توليد آبزيان و افزايش درآمد كشاورزان استان اصفهان اظهار داشت: با هماهنگي مشترك بين شيلات ودامپزشكي استان اصفهان، استخرهاي ذخيره آب و دومنظوره كشاورزي كه در جوار مزارع كشاورزي و آب چاه وقنات و باغات جهت ذخيره آب احداث شده اند در سه ماهه اول سال توسط شركت‌هاي تخصصي شيلات ماهي دار شدند.

وي افزود: اين طرح در سال جاري با مشاركت حدود ۷۵۰ استخر دار با تعداد بيش ۸۵۰ هزار قطعه انواع ماهيان گرم آبي، شامل كپور معمولي و ماهي آمور ودرصدي ماهي فيتوفاك، بين شهرستان هاي اصفهان، لنجان، گلپايگان و نطنز، نجف آباد وشاهين شهرو… كه شرايط دمايي آب استخر بيشتر از ۲۰ درجه است اقدام شده است و انتظارمي رود ميزان توليد ماهي از اين استخرها بيش از ۱۰۵۰ تن باشد.

مدير شيلات و امور آبزيان استان اصفهان با اشاره به اينكه پرورش كپور ماهيان نسبت به ماهي قزل آلا به آب بسيار كمتري نيازمند است، تصريح كرد: اين ماهيان، نيازي به آب دائم ندارند و به صورت هفتگي آب تأمين شود كه البته نياز به آموزش و مديريت توليد در اين خصوص ضروري است.

وي توصيه كرد: كساني كه در اين زمينه تجربه كافي ندارند لازم است در هرمتر مربع حدود ۲ قطعه رهاسازي كنند و با توجه به وجود انواع تجهيزات هوادهي واكسيژن دهي به آب، افراد با تجربه مي‌توانند توان توليد را تا حدود ۲ الي ۳ برابر افزايش دهند.

عباسي در خصوص نوع گونه كپور پرورشي هم توضيح داد و افزود: در مزارع كشاورزي كه كشت يونجه وجود دارد، بيشتر از نوع كپور علفخوار يا آمور در ماهي دار كردن استخرهاي ذخيره آب كشاورزي توصيه مي‌شود و در صورت تأمين ضايعات غذا و يا غذاي كنسانتره كارخانه‌اي، نوع كپور معمولي پرورش داده شود.

وي افزود: زمان مناسب براي شروع  پرورش و انتقال بچه ماهي به استخرهاي ذخيره آب كشاورزي از اسفند ماه آغاز و حداكثر تا خرداد ماه است چراكه از مزاياي اين طرح مي‌توان به ارتقاء بهره برداري از منابع آبي خرد و توليد پروتئين ارزشمند گوشت سفيد و بالا بردن سرانه مصرف آبزيان در بين خانوارهاي روستايي و همچنين غني سازي آب كشاورزي و افزايش محصول زراعي و در نهايت افزايش درآمد بيشتر اشاره كرد.

مدير شيلات و امور آبزيان استان اصفهان درخصوص بازار وعرضه نيز به استخر داران تاكيد كرد: براي بازار پسندي ماهي، فروشندگان حداقل ۲۴ ساعت قبل غذا دهي نكنند و ماهيان بازاري را در محلي از استخر ويا تعبيه حوضچه صيد وآب تميز نگه دارند كه طعم و مزه ماهي‌ها بهتر باشد و بوي لجن ندهند.

وي ادامه داد: با توجه به افزايش جمعيت ونياز به غذا واينكه ماهي بعنوان يكي از غذاهاي سالم مطرح است وكپور ماهيان به نوعي توليد سالم وبعضا ارگانيك هستند مشتريهاي خاص خودش را دارد وعلاوه بر آن، صادرات به كشور عراق نيز انجام مي‌شود.

وي افزود: با توجه به محدوديت ايجاد شده در شرايط كرونايي علاقمندان مي‌توانند از طريق سايت شيلات استان و تماس تلفني مستقيم با اين مديريت اطلاعات لازم را كسب كنند و همچنين آموزش‌هاي مربوطه به شكل وبينار از طريق سايت وگروه هاي مجازي اطلاع رساني مي‌شود.

منبع: خبرگزاري مهر 

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)