امروز : یکشنبه 21 بهمن 1403 بروزرسانی:1403/11/21

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

2:20 PM 1403/11/03 تعداد بازدید: 112
شيلات في نفسه اقتصاد دريا محور و يكي از بازوهاي اصلي توسعه دريا محور است.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران در " برنامه تلوزيوني رويش " با موضوع نقش سازمان شيلات ايران در توسعه دريا محور با اشاره به وجود پنج راهبرد اساسي براي اين حوزه شيلات و آبزي پروري گفت: ماهيگيري مسئولانه و پايدار از منابع آبي، مساله مهمي است كه در اين راستا علاوه بر بازسازي ذخاير، تكثير و رهاسازي برخي از گونه ها انجام شد و در سال جاري 509 ميليون قطعه بچه ماهي رهاسازي شد، كه اين تعداد، يك ركورد محسوب مي شود.

سيد حسين حسيني افزود: زيستگاه هاي مصنوعي، بسيار حائز اهميت است و تاكنون 15 هزار زيستگاه، دردريا مستقر شده است .

وي مديريت تلاش صيادي، به لحاظ زمان و تعداد درياروي و قدرت شناورها را براي پايداري و راهبرد اول موثر خواند و افزود: از دريا به عنوان پايه زيستي و از كرانه، پس كرانه، فراپس كرانه براي ايجاد زنجيره هاي توليد و تامين در حوزه آبزيان در دستور كار است.

حسيني ادامه داد: پرورش ماهي در قفس، پرورش ميگو در سطح 26 هزار هكتار، استفاده از زيرساخت هاي مهم كه نزديك به  72 بندر، 120 اسكله و 38 موج شكن نقطه تلاقي خشكي به دريا است، نشان مي دهد كه شيلات في نفسه اقتصاد دريا محور بوده و يكي از بازوهاي اصلي توسعه دريا محور است.

وي همچنين گفت: براي افزايش بهره وري، حدود 30 درصد افزايش توليد در واحد سطح مربوط به رسوخ دانش، استفاده از فن آوري ها و شركت هاي دانش بنيان در اين حوزه، مكانيزاسيون و استفاده از نانو حباب به عنوان يكي از دستاوردهاي جديد براي حوزه آبزي پروري، مطرح است.

حسيني تصريح كرد: فرهنگ سازي، ايجاد ذائقه پسندي و ارزان سازي محصولات شيلاتي، نياز به بازارهاي تخصصي دارد، اما دركل كشور بسيار پايين است و با دارا بودن حدود 1200 شهر، 4600 روستا ، تنها 158 بازار تخصصي وجود دارد.

  وي كمبود بازارهاي الكترونيكي و مجازي را از ديگر نقاط ضعف اين بخش برشمرد و خاطر نشان كرد: تعداد اين بازارها به 200 عدد هم نمي رسد، اگر مي خواهيم شبكه توزيعي قابل دسترسي با تنوع محصول داشته باشيم  بايستي تعداد بازارهاي تخصصي را افزايش دهيم.

حسيني افزود: زنجيره ارزش در بيش از 11 استان وجود دارد و براي ايجاد بازار تخصصي از جمله عرضه آبزيان تهيه و توزيع غذاهاي دريايي آماده و سريع حائز اهميت است، رستوران هاي غذاهاي دريايي قدرت شيلات محسوب مي شود و از ارزانترين غذا تا لوكس ترين غذاهاي دريايي در آن سرو مي شود.

 

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)