گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید
2:20 PM 1403/11/03
|
|
تعداد بازدید: 112
|
|
شيلات في نفسه
اقتصاد دريا محور و يكي از بازوهاي اصلي توسعه دريا محور است.
به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران در
" برنامه تلوزيوني رويش " با موضوع نقش سازمان شيلات ايران در توسعه دريا
محور با اشاره به وجود پنج راهبرد اساسي براي اين حوزه شيلات و آبزي پروري گفت:
ماهيگيري مسئولانه و پايدار از منابع آبي، مساله مهمي است كه در اين راستا علاوه
بر بازسازي ذخاير، تكثير و رهاسازي برخي از گونه ها انجام شد و در سال جاري 509
ميليون قطعه بچه ماهي رهاسازي شد، كه اين تعداد، يك ركورد محسوب مي شود.
سيد حسين
حسيني افزود: زيستگاه هاي مصنوعي، بسيار حائز اهميت است و تاكنون 15 هزار زيستگاه، دردريا مستقر شده است .
وي مديريت
تلاش صيادي، به لحاظ زمان و تعداد درياروي و قدرت شناورها را براي پايداري و راهبرد
اول موثر خواند و افزود: از دريا به عنوان پايه زيستي و از كرانه، پس كرانه، فراپس
كرانه براي ايجاد زنجيره هاي توليد و تامين در حوزه آبزيان در دستور كار است.
حسيني ادامه
داد: پرورش ماهي در قفس، پرورش ميگو در سطح 26 هزار هكتار، استفاده از زيرساخت هاي
مهم كه نزديك به  72 بندر، 120 اسكله و 38
موج شكن نقطه تلاقي خشكي به دريا است، نشان مي دهد كه شيلات في نفسه اقتصاد دريا
محور بوده و يكي از بازوهاي اصلي توسعه دريا محور است.
وي همچنين
گفت: براي افزايش بهره وري، حدود 30 درصد افزايش توليد در واحد سطح مربوط به رسوخ
دانش، استفاده از فن آوري ها و شركت هاي دانش بنيان در اين حوزه، مكانيزاسيون و
استفاده از نانو حباب به عنوان يكي از دستاوردهاي جديد براي حوزه آبزي پروري، مطرح
است.
حسيني تصريح
كرد: فرهنگ سازي، ايجاد ذائقه پسندي و ارزان سازي محصولات شيلاتي، نياز به بازارهاي
تخصصي دارد، اما دركل كشور بسيار پايين است و با دارا بودن حدود 1200 شهر، 4600
روستا ، تنها 158 بازار تخصصي وجود دارد.
  وي كمبود بازارهاي الكترونيكي و مجازي را از ديگر
نقاط ضعف اين بخش برشمرد و خاطر نشان كرد: تعداد اين بازارها به 200 عدد هم نمي
رسد، اگر مي خواهيم شبكه توزيعي قابل دسترسي با تنوع محصول داشته باشيم  بايستي تعداد بازارهاي
تخصصي را افزايش دهيم.
حسيني افزود:
زنجيره ارزش در بيش از 11 استان وجود دارد و براي ايجاد بازار تخصصي از جمله عرضه
آبزيان تهيه و توزيع غذاهاي دريايي آماده و سريع حائز اهميت است، رستوران
هاي غذاهاي دريايي قدرت شيلات محسوب مي شود و از ارزانترين غذا تا لوكس ترين غذاهاي
دريايي در آن سرو مي شود.