امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/05

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

10:10 AM 1399/04/10 تعداد بازدید: 67
مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات ايران گفت: بعد از تصويب طرح خريد توافقي ماهي در ستاد تنظيم بازار، در حال تدوين ساز و كار اجرايي آن هستيم كه با اولويت توليد كنندگان جنوب كشور آغاز مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران،  عيسي گلشاهي اظهار كرد:  طرح خريد توافقي ماهي كه توسط ستاد تنظيم بازار مصوب شده، مربوط به پرورش ماهي در قفس و  محصولات پرورشي در سواحل و استخرهاي  جنوب كشور  است.

وي با بيان اينكه در حال تدوين دستور العملي هاي خريد توافقي ماهي هستيم افزود: اولويت ما  براي خريد توافقي ماهي، محصولات پرورشي در ساحل و دريا در جنوب كشور به ويژه گونه سيباس است.

وي در پاسخ به اينكه اين طرح از چه زماني اجرا مي شود و در چه حجمي خريد توافقي مي شود گفت: هنوز حجم خريداري و زمان دقيق اجراي اين طرح مشخص نشده اما توجه به زمان به دليل شرايط خاص توليد كنندگان براي ما مورد اهميت است.

  گلشاهي در پاسخ به اينكه چرا فقط محصولات پرورش دهندگان در جنوب كشور خريداري مي‌شود گفت: محصول توليد ساير استان‌ها از جمله شمال كشور اكنون برداشت شده اما در جنوب كشور با توجه به اينكه برداشت يكباره انجام نمي‌شود و  اين روند تدريجي است، بيومس آب استخرها بالا رفته و احتمال تلفات ماهي در صورت تدام اين شرايط، بالا است.

مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات درباره مفهوم بالا رفتن بيومس استخرهاي پرورش ماهي اظهار داشت: بزرگ شدن خارج از اندازه اقتصادي ماهي به معني تغذيه به صورت جيره نگهداري است و  نگهداي آن توجيه اقتصادي براي توليد كننده ندارد.

وي اضافه كرد: با بزرگ شدن سايز ماهي‌ها، دماي آب  بالا رفته و  امكان تلفات افزايش مي يابد و از طرفي ماهي ها به خوردن يكديگر روي مي آورند تا حجم اضافه كاسته شود و خود را با شرايط محيطي تطبيق دهند.

  مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات ايران با اشاره به سازو كار اجراي اين طرح ادامه داد: قرار نيست كه خود دولت اين محصولات را با خريد توافقي به فروش برساند بلكه به دنبال تامين نقديگي لازم براي توليد محصول جديد پرورش دهندگان هستيم.

وي با اشاره به بسته شدن بازارهاي صادراتي آبزيان و كاهش مصرف اين محصول در زمان كرونا تصريح كرد: توليد كنندگان خود بازارهاي لازم را در اختيار دارند اما در اين مدت براي عرضه محصول خود با مشكلاتي مواجه بودند و  نقدينگي لازم براي پرورش محصول جديد را نداشتند.

گلشاهي گفت: با توجه به زمان بر بودن اعطاي وام در بانك‌ها و بالابودن بهره بانكي در اين شرايط توجيهي براي توليد كنندگان ندارد، بنابراين  با اجراي طرح دولت در واقع تسهيلات مالي را در اختيار توليد كننده قرار مي‌دهد.
منبع: تسنيم

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)