امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/05

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

11:47 AM 1399/10/29 تعداد بازدید: 11

اولين نشست مشترك شيلات هرمزگان و اتحاديه ملي شيلات ايتاليا با حضور مديركل شيلات هرمزگان، سركنسول جمهوري اسلامي ايران در ميلان، رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در بندرعباس، رئيس و نائب رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان آبزيان استان هرمزگان  با دبيركل اتحاديه ملي شيلات ايتاليا (اسوايتيكا) به صورت ارتباط زنده ويدئويي در اداره كل شيلات هرمزگان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، در اين نشست با اشاره به صيد ساليانه بالغ بر 313 هزار تُن  انواع آبزيان در استان هرمزگان و كسب رتبه اول صيد كشور توسط اين استان  و همچنين با توليد سالانه بالغ بر ۲۳ هزار و ۷۰۰ تُن ميگو،رتبه اول توليد ميگوي پرورشي كشور را نيز به خود اختصاص داده است و توليد بالغ بر 18۰ هزار تن ميگوي پرورشي در سال براي استان هرمزگان و در آينده ايي نزديك متصور هستيم.

  دكتر عبدالرسول دريايي تصريح كرد:  استان هرمزگان در سال گذشته  بالغ بر 70 هزار تُن انواع آبزي شامل ، ميگو پرورشي، يال اسبي، ماهي مركب، آبزياني كه مصرف داخلي ندارند و ... به كشورهايي همچون چين، روسيه، اسپانيا، ويتنام، تايلند، تايوان، كره جنوبي، سريلانكا، انگليس، اوكراين، فرانسه، كشورهاي حاشيه خليج فارس و غيره صادر كرده است كه  استان هرمزگان در ۹ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ بيش از ۲۷ درصد رشد در اين حوزه داشته است.

  پيش بيني توليد بالغ بر 180 هزار تن ميگو در استان هرمزگان در آينده اي نزديك

  وي همچنين افزود: خوشبختانه با تلاش هاي صورت گرفته و برنامه ريزي هاي انجام شده پيش بيني مي شود در آينده اي نزديك شاهد توليد بالغ بر 180 هزار تُن ميگو  در استان هرمزگان باشيم.

مديركل شيلات هرمزگان با اشاره به آغاز فعاليت هاي استان هرمزگان در زمينه پرورش ماهي در قفس از شش سال گذشته، گفت: خوشبختانه توانسته ايم با توليد بالغ بر پنج هزار تُن ماهي در قفس طي سال گذشته در هرمزگان در اين زمينه نيز رتبه نخست كشور را به خود اختصاص دهيم و اميد است درآينده اي نزديك با تدابير و برنامه ريزي انجام شده به توليد 50 هزار تُن ماهي در قفس در سال برسيم.

دريايي تامين و توليد بچه ماهي را يكي از دغدغه هاي اين صنعت خواند و گفت: در گذشته با كشور ايتاليا در اين زمينه همكاري هاي خوبي داشته ايم كه اميد است با برقراري اين نشست ها اين همكاري ها از سر گرفته شود.

  همكاري متقابل شيلاتي هرمزگان و ايتاليا با محوريت اتحاديه و تشكل ها شيلاتي

  وي حضور بالغ بر 70 واحد صنايع تبديلي شيلاتي را يكي از توانمندي هاي خوب استان هرمزگان در عرصه هاي شيلاتي خواند و افزود: استان هرمزگان با توجه به ظرفيت هاي شيلاتي ياد شده آمادگي لازم براي دست يابي به بازارهاي شيلاتي ايتاليا،صادرات به اين كشور،تبادل اطلاعات و فن آوري متقابل،توسعه همكاري هاي متقابل با محوريت اتحاديه و تشكل هاي شيلاتي دو طرف را دارد.

 
دريايي همچنين از آغاز رايزني با محوريت اتحاديه هاي شيلاتي كشور ايتاليا و استان هرمزگان براي براي موانع و محدوديت هاي واردات محصولات شيلات هرمزگان به كشور ايتاليا با پيگيري شيلات هرمزگان و نمايندگي وزارت خارجه در بندرعباس خبر داد و گفت: جذب سرمايه گذاري و همچنين انتقال فن آوري به كمك اتحاديه شيلات ايتاليا و فعاليت هاي اين كشور در حوزه هاي شيلاتي به هرمزگان و تبادل تحقيقات شيلاتي و دانشگاهي از ديگر محورهاي مهم اين نشست بوده است.

  معرفي و ترويج گونه هاي متنوع آبزيان استان در بازار هاي ايتاليا

  مديركل شيلات هرمزگان تبادل تجربيات و دانش شيلاتي، تعامل و همكاري در بخش هاي ترويج آبزي مصرفي و افزايش سرانه مصرف آبزيان با توجه به فوايد بي شمار آبزيان براي سلامتي، ارتقاي برندينگ و ماركتينگ محصولات شيلاتي استان در ايتاليا،معرفي گونه هاي متنوع آبزيان استان در بازار هاي ايتاليا را نيز از اهم موارد مطرح شده در اين نشست خواند.

  همچنين در اين ارتباط ويدئويي سركنسول جمهوري اسلامي ايران در ميلان افزايش صادرات محصولات شيلاتي استان هرمزگان به ايتاليا را نيازمند حمايت از شيلات و تشكل هاي شيلاتي در توسعه توانمدي هاي اين بخش خواند وگفت: هرمزگان با برخورداري از بخش عظيمي از ظرفيت هاي شيلاتي و همچنين تلاش ها و پگيري هاي موجود ميتواند بخش خوبي از بازار آبزيان ايتاليا را به خود اختصاص دهد.

  داريوش صولت با اشاره به اينكه هرمزگان در ارتباط با ايتاليا ميتواند در حوزه هاي شيلاتي الگوي خوبي براي ساير استان هاي شيلاتي باشد تصريح كرد: خوشبختانه فعالان اقتصادي و به ويژه شركت هاي بخش خصوصي ايتاليا علاقه مندي خوبي نسبت به تعامل با استان هرمزگان در زمينه هاي شيلاتي نشان داده اند.

 

 

ايجاد ارتباط بين اتحاديه ها و تشكل هاي شيلاتي هرمزگان و ايتاليا را زمينه ساز افزايش تعامل و همكاري

 

در حاشيه اين نشست رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در بندرعباس ضمن ابراز خرسندي از تعامل شكل گرفته بين تشكل هاي شيلاتي استان هرمزگان و كشور ايتاليا، حوزه شيلات را يكي از مهم ترين بخش هاي اقتصادي در استان با قابليت تثبيت جايگاه خود در كشورهاي مختلف خارجي خواند و گفت : اين امر مستلزم معرفي ظرفيت هاي موجود در حوزه صادرات و انتقال فناوري هاي شيلاتي است.


سعيد شعبان تصريح كرد: اميدواريم بتوانيم از طريق انعقاد تفاهم نامه همكاري هاي استاني سطح روابط در حوزه هاي مختلف اقتصادي از جمله شيلات و آبزي پروري را ارتقا داده و اين مهم از برنامه هايي است كه در دست پيگيري توسط اين نمايندگي قرار دارد.

 

 

وي ايجاد ارتباط بين اتحاديه ها و تشكل هاي شيلاتي هرمزگان و ايتاليا را زمينه ساز افزايش تعامل و همكاري بين دو طرف خواند و گفت: اميد است در آينده ايي نزديك شاهد حصول نتايج مثبت اين نشست ها  باشيم.

 

 

در ادامه اين ارتباط ويدئويي، دبير كل اتحاديه ملي شيلات ايتاليا با اشاره به همكاري و تلاش هاي خوب شيلات هرمزگان در توسعه فعاليت هاي شيلاتي اين استان و استقبال كشور ايتاليا از اين مهم گفت: اتحاديه ملي شيلات ايتاليا با پوشش بالغ بر100 شركت به عنوان بزرگترين تشكل شيلاتي اين كشور مطرح است.

  جوزپه پالما با اشاره به برخورداري از هشت هزار كيلومتر نوار ساحلي در اين كشور تصريح كرد: توليدات آبزي پروري و صيادي ايتاليا پاسخگوي نياز مردم اين كشور نبوده و از محصولات شيلاتي استان هرمزگان در صورت تحقق شرايط مناسب صادرات و واردات استقبال خواهد كرد.

  زمينه سازي  همكاري هاي تحقيقاتي،آموزشي و انتقال فن آوري شيلاتي بين ايتاليا و استان هرمزگان

  وي ضمن استقبال از زمينه سازي  همكاري هاي تحقيقاتي،آموزشي و انتقال فن آوري شيلاتي بين ايتاليا و استان هرمزگان افزود : در زمينه هاي تحقيقاتي و علمي نيز اتحاديه ملي شيلات ايتاليا آمادگي زمينه ساز شدن انتقال يا پذيرش دانش از دانشگاه ها و مراكز علمي كشور ايتاليا و متقابلا هرمزگان را باتوجه به پيشرفت هاي شيلاتي استان هرمزگان دارد.

پالما عنوان كرد : دولت هاي دو كشور ميتوانند با ايجاد جذابيت هاي اقتصادي و سرمايه گذاري براي بخش خصوصي در راستاي ورود به عرصه هاي شيلاتي و بازار آبزيان كشور ايتاليا، زمينه ساز توسعه اين فعاليت ها و صادرات به كشور ايتاليا باشند.

دبيركل اتحاديه ملي شيلات ايتاليا همچنين با اشاره به سرانه مصرف بالغ بر ۲۸ كيلو گرمي آبزيان در كشور ايتاليا اظهار كرد: به همين دليل اين كشور مي تواند خواهان واردات محصولات شيلاتي و آبزيان استان هرمزگان به ايتاليا باشد.

در ادامه رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان آبزيان استان هرمزگان ضمن تشكر از تلاش هاي شيلات هرمزگان در توسعه و ارتقاي فعاليت هاي اتحاديه ها و تشكل هاي شيلاتي گفت:خوشبختانه اقدامات خوبي از سوي شيلات هرمزگان در راستاي توسعه توليد و صادرات آبزيان صورت گرفته است كه حصول نتايج آن زمان بر است اما نتايج خوبي را به همراه خواهد داشت.

  كشور ايتاليا بازار خوبي براي محصولات شيلاتي هرمزگان

  مهرداد بازرگان با تاكيد بركيفيت محصولات آبزيان استان هرمزگان به ويژه ميگوي پرورشي استان و نيمه ارگانيك بودن آن گفت: با مناسب شدن بستر ارتباطات بين تشكل هاي شيلاتي دو كشور بدون شك كشور ايتاليا بازار خوبي براي محصولات شيلاتي هرمزگان خواهد بود.

وي بيان داشت : توليد محور اصلي پيشرفت و توسعه است و افزايش توليد، باعث افزايش اشتغال و درآمد ملي و افزايش صادرات و واردات است از اين رو با توجه به اهميت زياد صادرات، دولت ها بايد بستري مناسب براي اجراي اين مهم فراهم كنند.

  بازرگان در ادامه ، افزايش صادرات را در هرمزگان منوط به معافيت هاي مالياتي، اعطاي تسهيلات، رفع مشكلات مربوط به گمرك و سياست هاي حمايتي دولت از صادركنندگان و سرمايه گذاران و همچنين كاهش تعرفه هاي واردات كشور هاي مقصد صادرات محصولات شيلاتي هرمزگان از جمله ايتاليا عنوان كرد.
 
گفتني است با توافق شيلات هرمزگان و اتحاديه هاي شيلاتي كشور هاي دو طرف و همچنين تلاش هاي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران مقرر شد اين نشست ها و ارتباطات به صورت مستمر تا حصول نتايج رضايت بخش و عملي شده مصوبات نشست ادامه يابند.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)