امروز : شنبه 6 مرداد 1403 بروزرسانی:1403/05/03

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

1:12 PM 1402/08/28 تعداد بازدید: 135

در ۲۱۲ مزرعه فعال كشور، توليد ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاويار پرورشي تا افق 1404در دستور كار است.


به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران مدير كل دفتر بازسازي و ذخاير آبزيان در گفتگو با راديو اقتصاد با موضوع "جهاد آبزي پروري "و گفت: بر اساس سياست‌هاي توسعه دريا محور كه توسط رهبر انقلاب اسلامي ابلاغ شده است سازمان شيلات ايران توسعه آبزي پروري در سواحل و درياها را در دستور كار دارد.
دكتر ناصر كرمي راد افزود: در حال حاضريك ميليون و350 هزار تن آبزي در كشور توليد مي‌شود كه تا پايان برنامه هفتم توسعه به ۲ ميليون تن خواهد رسيد.
وي با اشاره به ارتباط سازمان شيلات با موسسه تحقيقات علوم شيلاتي و بخش صيد و صيادي گفت: با هماهنگي و همكاري بخش‌هاي فوق برنامه‌هاي محوري سازمان شيلات ايران عملياتي خواهد شد.
دكتر كرمي راد به محدوديت‌هاي ذخاير دريايي اشاره كرد و خاطر نشان كرد: سازمان شيلات با توجه به آخرين تحقيقات انجام شده، درياروي صيادان را مديريت كرده و به سمت آبزي پروري در سواحل، اقدامات لازم را در حال انجام دارد.
وي با اعلام آنكه توسعه آبزي پروري در قفس از برنامه‌ها و موضوعات بومي‌سازي شده سازمان شيلات است گفت: پروه هاي پرورش ماهي در قفس‌هاي دريايي در حال پيشرفت است و سياست سازمان شيلات آن است كه مزارع آبزي پروري را در درياها ايجاد كند.
دكتر كرمي درباره لزوم بازسازي ذخايردريايي گفت: بازسازي ذخاير يكي از اهداف حاكميتي سازمان شيلات ايران محسوب مي‌شود و در اين راستا اين سازمان ساليانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ ميليون قطعه از انواع آبزيان را تكثير و در پهنه‌ها رهاسازي مي‌كند.
  وي ميزان رهاسازي ساليانه ماهي سفيد در درياي خزر را ۲۰۰ ميليون قطعه برشمرد و ادامه داد: باسازي ذخاير از نيم قرن گذشته آغاز شده است و ۸ مركز بازسازي ماهيان دريايي در حاشيه درياي خزر وچندين استان‌ جنوبي وجود دارد.

مدير كل دفتر بازسازي ذخاير آبزيان سازمان شيلات ايران درباره وضعيت توليد خاويارگفت :از سال ۲۰۱۰ ميلادي كشورهاي حاشيه درياي خزربا توجه به آنكه ماهيان خاوياري در معرض انقراض هستند، برداشت ماهيان خاوياري را ممنوع اعلام كردند.
كرمي راد ادامه داد: با توجه به ممنوعيت صيد ماهيان خاوياري، در اين راستا توليد آبزيان پرورشي خاوياري در دستور كار قرار گرفته است و بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تا سال ۱۴۰۴ توليد ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاويار پرورشي هدفگذاري شده است كه اين هدف يكي از پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود.
وي با اشاره به برگزاري همايش ماهيان خاوياري در سبزوارگفت: در نگاه اول سبزوار منطقه‌اي خشك محسوب مي‌شود اما امكان توليد ماهيان خاوياري پرورشي در اين استان فراهم شده است.
دكتر كرمي راد در ادامه گفت: در ۲۱۲ مزرعه فعال كشور و ۲2 استان كشور امكان پرورش ماهيان خاوياري وجود دارد و در حال حاضر امكان استحصال ۱۸.۵ تن خاويار و ۴۶۰۰ تن گوشت فراهم است.
وي در پايان گفت: بر اساس اعلام آمار گمرك در سال جاري بيش از ۵ تا ۶ تن خاويار به ارزشي بيش از ۵ ميليون دلار صادر شده است.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)