امروز : جمعه 14 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/12

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

3:43 PM 1403/01/27 تعداد بازدید: 68

توليدات شيلاتي در كشور با رشد ۸ درصد از يك ميليون و ۲۵۰ هزار تن به يك ميليون و ۳۸۰ هزار تن ظرف دوسال اخير افزايش يافته است.


به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران ضمن بيان اين مطلب با اشاره به نامگذاري امسال با شعار "جهش توليد با مشاركت مردمي" اظهارداشت: افزايش كمي و كيفي توليد آبزيان با مشاركت مردمي در دستوركار اين سازمان قرار دارد و ما در سه محور رشد ، پايداري و خوداتكايي توليد برنامه ريزي كرده ايم.
سيد حسين حسيني افزود: در حوزه خوداتكايي در تامين نهاده ها، در گذشته براي تامين خوراك آبزيان و تخم چشم زده ماهيان قزل آلا وابسته بوديم، اما اكنون علاوه بر تامين نياز داخل ، صادركننده هستيم.
وي ادامه داد: ما بيوتكنولوژي توليد تخم چشم زده را داريم و واردات بخشي از تخم چشم زده ماهيان قزل آلا به علت علاقه مندي پرورش دهندگان صورت مي گيرد.
معاون وزير جهادكشاورزي موضوع پايداري توليد را در حوزه آبزي پروري و صيادي مهم دانست و گفت: در صيد و صيادي ، ماهيگيري مسولانه را پي گيري مي كنيم و تغيير روش هاي مخرب و آسيب زننده صيد و ارتقاي كيفيت آبزيان در دستور كار سازمان شيلات ايران است.
وي با اشاره به تكثير و رهاسازي بچه ماهي براي پايداري صيد و صيادي در آب هاي كشور تصريح كرد: امسال نزديك به ۴۰۰ ميليون قطعه انواع بچه ماهي تكثير و در رودخانه هاي منتهي به درياي خزر رهاسازي شد.
حسيني اذعان داشت: براي سال ۱۴۰۳ تكثير و رهاسازي ۵۰۰ ميليون قطعه بچه ماهي را هدفگذاري كرده ايم.
وي درباره استقرار سازه ها در دريا گفت: تا پيش از دولت سيزدهم نزديك به ۱۰ هزار سازه طي ساليان متمادي در دريا مستقر بود، اما ظرف دو سال اخير ۵ هزار سازه به اين عدد اضافه شده است.
رييس سازمان شيلات ايران در مورد جهش و پايداري توليد در حوزه آبزي پروري نيز ابراز داشت: در آبزي پروري علاوه بر افزايش بهره وري در واحد سطح، مزارع به دستگاه هاي نانو حباب تجهيز شده‌اند كه موجب مي شود پيكره آبي براي ماهي دار كردن تا ۲ برابر افزايش يابد، از حداقل آب به صورت بهينه استفاده شود، تلفات به حداقل برسد و ضريب تبديل غذا براي پرورش دهندگان بهبود يابد.
وي در مورد مشاركت مردمي در بخش شيلات كشور نيز گفت: فعاليت شيلاتي ماهيت درونز‌ا و مردمي است و ما بحث مشاركت مردمي را در دو بخش تصميم سازي و تصميم گيري دنبال مي كنيم.
حسيني افزود: در بخش تصميم سازي با بهره برداران، تشكل ها، تعاوني ها و اتحاديه هاي صيادي و آبزي پروري همراهي و تعامل داريم و از تجربيات آنان استفاده مي كنيم و سياست هاي وزارتخانه را به آنان انتقال مي دهيم.
وي با اشاره به شناسنامه دار كردن مزارع با توافق اتحاديه ماهيان سردآبي و گرم آبي تصريح كرد: ارديبهشت امسال با توجه به تفاهم نامه اي كه با اتحاديه ماهيان سردآبي و گرم آبي منعقد كرده ايم، قرار است تمام مزارع آبزي پروري توسط خود بهره برداران شناسنامه دار و كد رهگيري محصول از توليد تا بازار لحاظ شود.
معاون وزير جهادكشاورزي گفت: در حوزه تصميم گيري نيز از ظرفيت هاي مردم و بهره برداران در بخش هاي واردات و صادرات استفاده خواهيم كرد.
وي ادامه داد: ما مي توانيم از ظرفيت هاي بهره برداران و توليدكنندگان شيلاتي در چگونگي و چرايي واردات و صادرات استفاده كنيم و مصرف كننده و توليد كننده در تصميم گيري مي توانند به ما كمك زيادي كنند.
حسيني با بيان اين كه صنعت شيلات از اولويت ها در بخش سرمايه گذاري است، اذعان داشت: سال گذشته با جذب ۲۰ هزار ميليارد تومان، ركورد سرمايه گذاري در بخش شيلات شكسته شد.
وي خاطرنشان كرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱.۸ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در بخش شيلات انجام شد.

منبع: maj.ir

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)