امروز : جمعه 14 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/12

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

10:58 AM 1403/01/29 تعداد بازدید: 53

مديركل شيلات خوزستان با اشاره به شناسايي بازارهاي جهاني براي صادرات آبزيان، از راه‌اندازي واحدهاي توليدي غيرفعال موجود در استان خبر داد.


به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، مرتضي سوري با اشاره به شعار سال اظهار كرد: خوزستان به صورت بالقوه از ظرفيت‌هاي بالاي شيلاتي برخوردار است كه از آن‌ها مي‌توان به آبزي‌پروري در پشت سدها و منابع آبي غني اعم از تالاب‌ها و رودخانه‌ها اشاره كرد و هر ساله در اداره‌كل شيلات استان برنامه‌هاي تكليفي داريم كه طبيعتا باعث رشد در توليدات آبزي‌پروري مي‌شود.
وي ادامه داد: حدود ۲۲۰ كيلومتر خط ساحلي داريم كه ظرفيت خوبي در حوزه اقتصاد دريامحور است؛ با توجه به كمبود منابع آبي شيرين، عمده هدفگذاري‌ها در حوزه آبزي‌پروري استفاده از منابع آبي شور، پساب ها و آب دريا است و در اين حوزه برنامه داريم.
وجود ظرفيت پرورش انواع گونه‌ها
مديركل شيلات خوزستان گفت: تنوع آب‌ و هوايي در استان وجود دارد كه باعث تنوع پرورش گونه‌هاي مختلف آبزي‌ مي‌شود و امكان پرورش و تكثير آبزيان مختلف سطح كشور در استان وجود دارد كه بخشي از اين ظرفيت فعال شده است.
سوري با اشاره به شعار سال عنوان كرد: مقام معظم رهبري امسال را سال «جهش توليد با مشاركت مردمي» نامگذاري كردند و در شيلات نيز، برنامه‌ها به گونه‌اي تنظيم شده‌اند تا علاوه بر رشد توليدات، شاهد رشد خارق العاده و جهش در اين حوزه باشيم.
وي با اشاره به اينكه بازارهاي هدف جهاني براي صادرات آبزيان شناسايي مي‌شوند، گفت: بخشي از فعاليت‌هاي شيلات، مربوط به مزارع فعال در استان است و هدف اصلي افزايش بهره‌وري مزارع فعال است و توسعه افقي در اين حوزه كمتر ديده مي‌شود و تمركز بر توسعه عمودي خواهد بود، يعني توليدات با استفاده از مكانيزاسيون، هواده‌ها، بهره‌وري مناسب از منابع آبي و استفاده از دانش شركت‌هاي دانش بنيان، افزايش خواهد يافت.
راه‌اندازي واحدهاي توليدي غيرفعال
مديركل شيلات خوزستان عنوان كرد: راه‌اندازي واحدهاي توليدي غيرفعال موجود، بخشي ديگر از برنامه شيلات است. اين واحدهاي توليدي ممكن است به دليل مشكلات متعدد از جمله تسهيلات و نقدينگي غيرفعال شده باشند كه با گره‌گشايي و تدبير و رفع موانع مي‌توان اين واحدها را به چرخه توليد بازگرداند.
وي با بيان اينكه فعال‌سازي اين واحدهاي توليدي اتفاق مباركي است، گفت: توليدات آبزي، محصولاتي سالم هستند و افزايش توليد آن‌ها به سلامت جامعه كمك خواهد كرد؛ همچنين از اين طريق ارزآوري خواهيم داشت و به اقتصاد، بهبود معيشت مردم استان و اشتغال نيز كمك خواهد شد.
تكميل مجتمع‌هاي نيمه‌تمام آبزي‌پروري از اهداف ما است
مديركل شيلات خوزستان گفت: در حال پيگيري هستيم تا همسو با راه‌اندازي واحدهاي توليدي غيرفعال، مجتمع‌هاي آبزي‌پروري نيمه تمام را تكميل و فعال كنيم. مجتمع‌هاي آبزي‌پروري در استان وجود دارد كه در دولت‌هاي قبل كليد خورده‌اند اما نيمه‌تمام باقي مانده‌اند. يكي از اهداف ميان مدت اين است كه مجتمع‌ها تكميل و سرمايه‌گذاران وارد شوند.
سوري بيان كرد: شايد دو سوم اشتغال‌هاي ايجاد شده در مشاغل خرد است، چون اين بخش چابك است و نياز به سرمايه‌گذاري كلان ندارد، از سويي به بهبود معيشت مردم نيز كمك مي‌كند. در شيلات، آبزي‌پروري تلفيقي را تعريف كرديم كه در برخي شهرستان‌ها كليد خورده است.
راه‌اندازي حوضچه‌هاي آبزي در مزارع كشاورزي از امسال
مديركل شيلات خوزستان ادامه داد: با توجه به ظرفيت بالاي كشاورزي در استان، بدون نياز به تخصيص منابع آبي جديد، كشاورزان و باغداران مي‌توانند پيش از هدايت آب به مزارع و باغ‌ها، حوضچه‌هاي كوچك پرورش آبزي را راه‌اندازي كنند و آب را به اين حوضچه‌ها هدايت كنند. مجوزهاي انجام اين طرح ارائه مي‌شود و اميدواريم در سال ۱۴۰۳ كليد بخورد و شاهد تحول در مشاغل خرد روستايي و خانگي باشيم؛ اين طرح قطعا باعث اشتغالزايي مي‌شود.
سوري عنوان كرد: برنامه‌اي براي تقويت منابع آبي، رودخانه‌ها، سدها و درياچه‌ها و تالاب‌ها داريم؛ بخشي از جامعه محلي و بومي هر ساله با صيد ارتزاق مي‌كنند. امسال به صورت جدي به اين موضوع پرداخته مي‌شود. هدف تكثير و رهاسازي ماهيان بومي است و پنج ماهي بومي در استان وجود داد كه پس از تكثير به اين منابع آبي تزريق مي‌شوند.
وي ادامه داد: اين ماهيان پس از رهاسازي طبيعتا توسط جامعه محلي صيد مي‌شوند كه علاوه بر تغذيه از اين منابع معيشت مردم را نيز بهبود مي‌بخشد و باعث جلوگيري از مهاجرت از روستاها مي‌شود. هدف عمدتا بر مبناي ايجاد ثبات، پايداري و اصلاح زيستگاه‌هاي طبيعي در منابع آبي است و در اين زمينه هدفگذاري شده ۵۰۰ زيستگاه به زيستگاه‌هاي موجود اضافه شود.
حساب ويژه روي اقتصاد دريامحور
مديركل شيلات خوزستان عنوان كرد: بر اقتصاد دريامحور حساب ويژه باز شده است؛ ۳۰ هزار هكتار مزارع مستعد پرورش ميگو در خط ساحلي استان شناسايي و مطالعات آن‌ها انجام شده و در دست بررسي‌هاي تكميلي است و دنبال جذب سرمايه‌گذار پيگير و توانمند هستيم تا شاهد تحولي در اشتغال و معيشت مردم باشيم.

مصرف آبزيان در خوزستان نزديك به ميانگين جهاني
 
سوري افزود: مصرف آبزيان در استان سنتي است؛ سرانه مصرف در استان خوزستان نسبت به كشور بالاتر و نزديك به نرم جهاني است. در كشور سرانه مصرف حدودا ۱۴ كيليوگرم است اما در استان ۱۸.۳ كيلوگرم است. همچنين اين ميانگين در جهان ۲۰ كيلوگرم است كه خود مي‌تواند نويدبخش باشد.
وي يادآور شد: در صادرات آبزيان طي سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، شاهد رشد ۶۱ درصدي بوديم و 47 هزار تن صادرات آبزيان (ماهيان گرمابي 42 هزار تن) از استان خوزستان صورت گرفت. اميدواريم در سال ۱۴۰۳، با بازاريابي جهاني و وجود آبزيان با كيفيت، شاهد رشد و تحول در اين زمينه باشيم.
 

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)