امروز : جمعه 14 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/12

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

10:07 AM 1403/02/01 تعداد بازدید: 41

مدير كل دفتر امور صيد و صيادي سازمان شيلات ايران با اشاره به صيد ۲۰ هزار و ۳۶۰ تُن كيلكا ماهي توسط صيادان استان‌هاي مازندران و گيلان از رشد ۱۲ درصدي صيد اين گونه ماهيان درياي خزر خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، رضا عباسپور نادري در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اينكه صيد كيلكا ماهيان درياي خزر از ابتداي فصل صيد امسال تا پايان اسفند ماه سال گذشته در مجموع  به ۲۰ هزار و ۳۶۰ تن رسيده است گفت: در مدت مشابه سال ماقبل آن ۱۸ هزار و ۱۹۸ تن كيلكا صيد شده بود كه اين آمار افزايش ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد.

مدير كل دفتر امور صيد و صيادي سازمان شيلات ايران خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار اخذ شده، تعداد شب‌هاي دريا روي ۸ هزار و ۹۸  شب بوده با افزايش ۳ درصدي نسبت به سال گذشته و متوسط صيد در هر شب ۲ هزار و ۵۱۴ كيلوگرم با رشد ۸ درصدي اعلام شده است.

اين مقام مسئول در سازمان شيلات ايران، سرانه صيد هر شناور ۲۷۹  تُن اعلام كرد و بيان داشت: اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذ شته رشد ۱۳ درصدي را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اينكه امسال ۷۳ فروند شناور كيلكاگير به صيد اين گونه ماهي اشتغال دارند، گفت: از اين تعداد ۴۴ فروند در استان مازندران و ۲۹ فروند در آب‌هاي استان گيلان فعاليت مي‌كنند كه بر‌اساس آمار ارائه شده صيد در آب‌هاي مازندران با رشد ۱۰ درصدي و استان گيلان با رشد ۳ درصدي نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

مدير كل دفتر امور صيد و صيادي سازمان شيلات ايران، تاكيد كرد: كيلكا ماهيان از آبزيان ارزشمند درياي خزر هستند كه با استفاده از روش صيد تور‌هاي قيفي شكل توسط لنج‌هاي صيادي كيلكا‌گير برداشت مي‌شوند.

وي يادآور شد: ارزش غذايي و پروتئيني بالا در كيلكا ماهيان مي‌تواند پتانسيل مناسبي براي مصرف انساني و ايفاي نقش بيشتر در تغذيه روزمره مردم باشد تا هم نياز به پروتئين سفيد را مرتفع نموده و هم به دليل فروش با قيمت بهتر، تأمين منافع جامعه صيادي زحمتكش و پر تلاش را به صورت مناسب تري انجام دهد.

وي بيان داشت: از آنجا كه كيلكا‌ماهيان در اعماق بيش از ۴۰ متر صيد مي‌شوند لذا از خاصيت غذايي بسيار بيشتري در مقايسه با ساير آبزيان حتي ماهيان استخواني برخوردارند، اما متاسفانه به دليل عدم آگاهي عموم مردم از اين امر قيمت كيلكا همچنان پايين است.

عباسپور نادري با اشاره به اينكه مي‌توان با فرآوري ماهيان كيلكا و ايجاد تنوع غذايي با استفاده از اين محصول مشتريان بيشتري پيدا كرد، اذعان داشت: در سال‌هاي اخير تلاش تشكل‌هاي صيادي بر افزايش مصرف انساني كيلكا‌ماهيان است تا سود بيشتري عايد صيادان شود.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)