امروز : شنبه 6 مرداد 1403 بروزرسانی:1403/05/06

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

11:06 AM 1403/02/26 تعداد بازدید: 100
توسعه آبزي‌پروري يكي از مهم‌ترين زيربخش‌هاي اقتصادي در تامين امنيت غذايي، تجارت، اشتغال‌زايي، كارآفريني و محروميت‌زدايي در كشور و راهكاري كليدي براي رونق اقتصاد دريا محور است.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران در جريان بازديد از غرفه خبرگزاري ايرنا در نخستين رويداد بين‌المللي همتايابي در اقتصاد دريامحور ايران (ISBE ۲۰۲۴) و ششمين رويداد صنعت دانش بنيان با محوريت صنايع و كسب و كارهاي دريايي گفت: شناخت كافي از اقتصاد شيلات، آموزش و ترويج آن نقش اساسي در سلامت جامعه و توانمندسازي صادرات كشور خواهد داشت.
سيدحسين حسيني در پاسخ به اين سوال كه سازمان شيلات ايران امسال چه برنامه اي براي توليد، اشتغال و صادرات در حوزه اقتصاد دريا محور دارد، گفت: يكي از بازيگران و نقش آفرينان اصلي توسعه دريا محور بحث صنعت شيلات است و مردمي ترين و درون زا ترين فعاليت در حوزه هاي مختلف از جمله بحث هاي شيلات و گردشگري جزو شاهد مثال هاي است كه مي توان از آنها نام برد.
وي ادامه داد: سازمان شيلات ايران در جنوب و شمال كشور با حدود ۱۴۲ هزار صياد و نزديك به ۱۲ هزار شناور در كلاس قايق، لنج و كشتي مشغول صيد و صيادي است كه اگر به مفهوم واقعي بخواهيم صنعت شيلات را در نقش آفريني اقتصادي دريا محور معرفي كنيم بايد بگويم اين سازمان علاوه بر صيد و صيادي در حوزه آبزي پروري، زنجيره ارزش و صنايع تبديلي بسيار موثرتر مي تواند وارد حوزه ايجاد معيشت، اشتغال، صادرات و امنيت غذايي قرار بگيرد.

معاون زير جهاد كشاورزي توضيح داد: علاوه بر سواحل در راستاي برنامه ريزي براي اجراي هرچه بهتر سياست هاي تدوين شده سازمان شيلات متناسب با شعار سال «جهش توليد با مشاركت مردم» كنار سياست هاي مقام معظم رهبري در ۹ بند توسعه دريا محور كه در ستاد ملي ۳۶ زير سياست كنار اين ۹ بند توسعه اي ابلاغ شد اين سازمان با همكاري تمامي معاونين جهاد كشاورزي در حال طراحي و برنامه ريزي براي تحقق سياست هاي دريا محور است.
حسيني اضافه كرد: در حوزه دريا محور با توجه به ظرفيت هاي زيستي و اقليمي از ۳۷۳ برنامه اي كه معرفي شد، بيش از ۶۰ تا ۷۰ درصد اين برنامه ها در حوزه هاي شيلات و آبزي پروري و مابقي در حوزه توليد ميوه هاي گرمسيري، توسعه گلخانه اي، زراعت، حفاظت خاك و نظاير آن است.
وي با اشاره به اينكه سازمان شيلات ايران ماموريت ديگري در برنامه هفتم و امنيت غذايي دارد، گفت: پارسال يك ميليون و ۴۸۰ هزار تن انواع آبزيان در كشور توليد شد كه اين يك ركورد در سرمايه گذاري نزديك به ۱۸.۹ همت است كه ۹۰ درصد آن از سوي بخش خصوصي بوده است.
رييس سازمان شيلات ايران بيان كرد: اين اتفاق از ۲.۲ همتي كه در سال هاي گذشته سرمايه گذاري شده بود، يك ركورد و ظرفيت جديد را نشان مي دهد و ما در برنامه هفتم بايد اين ۱.۴ را به ۱.۸ و در امنيت غذايي ۱۰ ساله آن را به ۲.۶ برسانيم و علت آن هم اين است كه ما سهم قابل توجهي در حوزه تامين پروتئين حيواني در آبزيان ديده ايم كه هم مسير هدف گذاري جهاني و سازمان خواربار جهاني است.

وي افزود: چنانچه مستحضريد با توجه به محدوديت هاي منابع آبي و زمين بايد به سمت توليد پروتئين هاي كه قابليت فراهمي و تطبيق با اقليم را دارند حركت كنيم.
حسيني با اشاره به توليد ۲۱۸ ميليون تني آبزيان در دنيا تصريح كرد: براي توليد غذاي هفت ميليارد نفر تا سال ۲۰۵۰ ميلادي، رويكرد صادراتي در حوزه شيلات و آبزي پروري بايد تقويت شود و به عبارتي ساده تر اين هفت ميليارد نفر جمعيت پيش بيني شده در آن سال بايد از ۱۰ ميليارد آبزيان توليد شده پروتئين حيواني خود را تامين كنند كه اين نشان از اهميت پروتئين آبزيان دارد و ما نبايد از اين موضوع غافل شويم.
وي با اشاره به افزايش توليد آبزيان پرورشي در آب‌هاي شور، دريا، كرانه و پس‌كرانه افزود: در راستاي افزايش توليد زيرساخت‌هاي پرورش آبزيان در سواحل ‌سراسر كشور توسعه مي‌يابد.
رييس سازمان شيلات ايران اعلام كرد: از آنجايي كه مطابق پيش بيني هاي سازمان خواروبار جهاني، آب، كالاي يك بار مصرف نيست در برنامه داريم كه تا پايان سال جاري ۱۵ هزار چاه كشاورزي را به مزارع آبزي پروري تبديل كنيم كه بدين ترتيب، ميزان توليد ۲۳۰ هزار تن فقط براي امسال(سال زراعي) در دستور كار ما قرار دارد كه به آن جهش توليد با مشاركت مردم برسيم.
حسيني گفت: همچنين براي تحقق شعار امسال علاوه بر افزايش توليد، بايد به مولفه هايي چون پايداري، تاب آوري و خوداتكايي با مشاركت مردم توجه بيشتري داشته باشيم.
وي با اشاره به اينكه مناطق آزاد ظرفيت هاي بالقوه و بالفعلي در توسعه فعاليت هاي شيلاتي به ويژه در حوزه هاي آبزي پروري و صنايع شيلاتي هستند، گفت: خوشبختانه اين مناطق تعامل خوبي در اين حوزه دارند و مي توانند بازخواني توانمند و كارايي خوبي براي تحقق شعار سال در حوزه شيلات باشند.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)