امروز : پنج شنبه 6 شهریور 1404 بروزرسانی:1404/06/05

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

11:57 AM 1404/06/03 تعداد بازدید: 115
رئيس گروه توسعه بازار و تجارت آبزيان، گفت: صادرات آبزيان كشور در سال گذشته با رشد ۵۱ درصدي به حدود ۶۸۰ ميليون دلار رسيد؛ آماري كه به گفته مسئولان نشان مي‌دهد ايران توانسته جايگاه خود را در بازار‌هاي بين‌المللي ارتقا دهد، اما همچنان ضعف زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل و زنجيره سرد از چالش‌هاي اصلي توسعه صادرات به شمار مي‌رود.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، ستار صحيحي، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري آنا، در رابطه با وضعيت بازار داخلي آبزيان گفت: بازار آبزيان در ايران به دو بخش نيمه اول و نيمه دوم سال تقسيم مي‌شود كه در نيمه اول سال به تبع فرهنگ جاي‌گذاري شده در كشور، تقاضا كمتر و همين موضوع موجب كاهش قيمت‌ها مي‌شود اين در حالي است كه قيمت‌گذاري در حوزه آبزيان دستوري نيست و بازار بر اساس عرضه و تقاضا قيمت را تعيين مي‌كند.

وي افزود: در نيمه دوم سال به دليل خنكي هوا و سهولت حمل‌ونقل و همچنين آغاز فصل برداشت در شمال كشور تقاضا براي مصرف آبزيان افزايش مي‌يابد و همچنين مناسبت‌هايي، چون شب يلدا و نوروز نيز مصرف را بالا مي‌برد و همين موضوع سبب افزايش قيمت‌ها در اين بازه مي‌شود.

  قيمت آبزيان از مرغ ارزان‌تر

  صحيحي با اشاره به عوامل اثرگذار بر قيمت آبزيان گفت: عوامل تورمي در همه كالا‌ها مؤثرند و در آبزيان نيز تأثيرگذارند البته ما آبزيان ارزان‌تر از مرغ هم داريم، اما مسئله اصلي تقاضاي ترجيحي و آگاهي مردم است به طور مثال يك كيلو مرغ يا گوشت را مي‌توان به ۱۲ تا ۱۶ پرس غذا تبديل كرد، اما يك كيلو ماهي نهايتاً دو پرس غذا مي‌دهد. همين موضوع باعث مي‌شود مصرف‌كننده احساس كند ماهي گران‌تر است در حالي كه اگر ارزش غذايي آن را بسنجيم به‌مراتب مقرون به صرفه است به طور مثال يك كيلو ميگو پوست‌كنده با قيمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از يك كيلو گوشت قرمز بدون استخوان با قيمت بالاي يك ميليون و دويست هزار تومان تمام مي‌شود.

    سال گذشته صادرات آبزيان ايران از نظر وزني ۵۱ درصد و از نظر ارزشي ۳۲ درصد رشد داشت و به ۳۱۷ هزار تن رسيد. ارزش واقعي صادرات نيز حدود ۶۸۰ ميليون دلار برآورد شد هرچند سهم وزني صادرات آبزيان در بخش كشاورزي كمتر از يك درصد است، اما از نظر ارزشي نزديك به ۱۰ درصد ارزش كل صادرات كشاورزي را تشكيل مي‌دهد بازار‌هاي هدف ما عمدتاً عراق، چين، امارات، روسيه و ازبكستان بوده‌اند. روسيه از نظر وزني رتبه نخست را داشته و به طور متوسط هر كيلو صادرات به اين كشور ۳.۳ دلار ارزش داشته است

  رئيس گروه توسعه بازار و تجارت آبزيان ادامه داد: در تهران بيشتر تقاضا براي قزل‌آلاست كه اكنون بين ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان قيمت دارد كه در نيمه دوم سال با افزايش تقاضا قيمت نيز بالاتر مي‌رود در جنوب كشور مردم عموماً از ماهيان صيد دريايي همچون شير، حلوا، برني، شوريده، شعري و گيش استفاده مي‌كنند و اين مصرف به يك فرهنگ غذايي پايدار تبديل شده است به گونه‌اي كه در استان‌هايي، چون سيستان و بلوچستان مصرف سرانه به بيش از ۴۰ كيلوگرم در سال مي‌رسد، در حالي كه ميانگين كشوري حدود ۱۴.۲ كيلوگرم است.

  وي در رابطه با قيمت ماهيان جنوب تصريح كرد: قيمت‌ها بسيار متنوع است و روزانه تغيير مي‌كند از ماهيان ارزان‌تر از مرغ مثل هفت و حلال تا ماهي‌هاي گران‌قيمت‌تر مانند حلوا سياه يا راشكو مي‌توان نام برد به عنوان مثال، راشكو ۵۴۰ هزار تومان، حلوا سياه ۴۲۰ هزار تومان، ماهي خامه ۱۱۰ هزار تومان و سلطان ابراهيم حدود ۹۰ هزار تومان است.

مشكلات صادرات چهه مي‌تواند باشد

  وي تأكيد كرد: با وجود كيفيت بالا و قيمت مناسب محصولات ايراني موانعي در مسير صادرات وجود دارد؛ از جمله عدم تطابق استاندارد‌هاي بهداشتي ايران با برخي كشور‌هاي هدف، ضعف زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل خارجي و نبود مراكز تجاري ايراني در كشور‌هاي هدف و همچنين سامانه رديابي محصولات كه براي شناسنامه‌دار شدن كالا ضروري است هنوز به طور كامل راه‌اندازي نشده و همين مسئله بعضاً باعث حذف كارخانه‌ها از ليست كشور‌هاي واردكننده مي‌شود.

  صحيحي ادامه داد: براي رفع اين موانع اقدامات مختلفي آغاز شده است از جمله ايجاد زنجيره‌هاي ارزش صادراتي، توسعه پرورش ماهيان متنوع در قفس، افزايش توليد فرآورده‌هاي كنسروي و نيمه‌صنعتي، و همكاري با سازمان دامپزشكي براي ارتقاي وضعيت بهداشتي در مزارع پرورشي بوده. هفته گذشته نخستين زنجيره ارزش صادراتي قزل‌آلا گواهي داده شد كه بر اساس نياز بازار‌هاي هدف شكل گرفته است.

نقش پر رنگ واسطه‌ها در حوزه آبزيان

  وي در خصوص نقش واسطه‌ها در بازار آبزيان توضيح داد: واسطه‌گري الزاماً منفي نيست و نقش مهمي در رساندن محصول به بازار دارد، اما واسطه‌هاي اضافي موجب افزايش قيمت تمام‌شده مي‌شوند، اما تشكيل زنجيره‌هاي عرضه و ارزش مي‌تواند اين واسطه‌هاي اضافي را حذف كند همان‌گونه كه سامانه بازارگاه در حوزه نهاده‌ها موجب حذف دلالي شد ايجاد زنجيره در حوزه توليد، فرآوري و بازاريابي نيز هزينه‌ها را كاهش داده و سود بيشتري نصيب توليدكننده و مصرف‌كننده مي‌كند.

  صحيحي در پايان خاطرنشان كرد: موضوعات زيادي در حوزه آبزيان وجود دارد كه نياز به توجه و بررسي دارد، اما مهم‌ترين آن توسعه بازار داخلي، ارتقاي آگاهي مصرف‌كنندگان و رفع موانع صادراتي است تا هم مصرف سرانه افزايش يابد و هم سهم ايران در بازار جهاني ارتقا پيدا كند.


فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)